Food

Links en rechts, boven en onder, achter en voor: wie het lukt om de opkomende verfoodmarkterisering van steden te ontwijken verdient een prijs. Zowel in mijn exheimat Berlijn als in Amsterdam (huidige Heimat) als Porto (flexwerkplek) schieten ze als paddenstoelen uit de grond. Berlijn kent de fantastische Neue Heimat , die wat mij betreft bovenaan staat qua eten, sfeer, muziek en locatie (snel dooreten, want de hal staat half op instorten). Grootste deceptie is wat mij betreft de Foodhallen in Amsterdam want: te krap, te druk, te dagelijks en te Totsaniert waardoor het oud lijkt, maar eigenlijk niet meer is. Uiteraard stoort het me als Berlijngelovigedat men zegt geïnspireerd te zijn door door ‘indoor food markets’ zoals de Torvehallerne in Kopenhagen, Mercado de San Miguel in Madrid en de Borough Market in Londen. En geen enkele markt uit Berlijn noemen, zoals de Marheineke Markthalle (sinds 2007 een eet/koop-markthal) , de Arminius Markthalle (2010). Of de onvolprezen Markhalle Neun uit 2009 overslaan. Zeker omdat dan op zou vallen dat de Foodhallen wel buitenlandse markten als voorbeeld noemen, maar dat je er bijna alleen voorgebakken/gekookt eten kan kopen. En geen bloemkolen. De markthal Rotterdam wacht nog op mijn bezoek (en oordeel).

Vincent Kompier Food markt een


De begrippen food en markt beginnen inmiddels te verwateren. En kriskras door elkaar heen gebruikt te worden. Op de ene plek kan je wel degelijk gewoon een bloemkool kopen en die thuis zelf verder bereiden (met een papje, bijvoorbeeld), op een andere plek is juist die bloemkool geïnjecteerd met Irian Jajasojasaus en kort handgewokt met sesamzaad en eet je het ter plekke op. Ja, okee, de term dekt wel de lading: food & markt, maar die begripsverwarring vind ik soms verwarrend.

Bij die honger naar food en markt kunnen ‘echte’ supermarkten niet meer achterblijven. En moeten mee in het verconceptualiseren van ‘eerlijk’, ‘regionaal’,  ‘ambachtelijk’ en zo u wilt ‘artisanaal’. Bijzonder, dat in het meest verzonnen land ter wereld de hang naar authenticiteit en regionaliteit zo sterk is. Laten we de globalisering maar weer eens de schuld geven.


In Amsterdam zijn al veel andere dan helverlichte tl-supermarkten geopend, zoals Bilder & de Clercq , die erg goed naar het concept van Kochhaus uit Berlijn gekeken hebben. Hier liggen de ingrediënten gegroepeerd rondom een recept. Scheelt nadenken en zoeken. De reeds overbekende Marqt (door lollige vrienden steevast uitgesproken als Marqut) probeert ook het begrip supermarkt een nieuwe lading te geven. Landmarkt in Amsterdam-Noord was een van de eerste die een supermarkt en eetplek combineerde. En nu stort ook de goedkope Jumbo zich in het foodmarktstreetfoodgebeuren. Ook in Amsterdam-Noord. Daar is, vrijwel direct aan het IJ, of gooiafstand van die andere oude oersuper Dirk van de Broek een nieuw concept, genaamd Foodmarkt geopend.

Vincent Kompier groete en fruit

 

 

Is het wat?

Allereerst zijn de ex-fabriekshallen ruim, mooi en licht. De Foodmarkt valt in twee delen -Food-en -markt-uiteen. In het duidelijk goedkoper belichte marktdeel the usual supermarktprodukten: melk, bier, afwasmiddel. In het Food-deel veel kwasiversgedoe (“vers ingevroren, lekker makkelijk” staat er boven de diepvries vol ‘verse’ vis): sushi wordt er live voor je ogen geknutseld; pizzabakkers staan er te kneden en ook de Asiawokcorner ziet er bijna echt vers uit. De bakker met koksmuts schuift de in de fabriek voorgerezen en ter plekke nageknede broden nonchalant de oven in. Veel authenticiteitselementen als schoolborden, ruwe ijzeren balken en barokke stenen muren.


Bijzonder is, dat wat je in de Foodkant koopt, je ter plekke ( na afrekenen, dat dan weer wel) mag opsmikkelen in het naastgelegen Foodmarktcafé. Hoewel het me niet de bedoeling lijkt dat je als een Annie S. in het foodmarktcafé je pondje netgekochte garnalen gaat zitten pellen. Zelf vond ik het aanbod interessant: verse en échte vis, zonder deegjasje en dat dan niet gefrituurd. Móóie kaas, bijzondere groenten (verse mierikswortel) en zelfs wijnen van slechts € 1.799,- per fles.
Eindoordeel: dikke zeven of magere acht, daar ben ik nog niet over uit.

Een tip voor niet-Noordelingen: maak er een dagtripje van! Met de nieuwe Oostveerpont binnen zeven minuten aan de overkant. Dan nog ca. tien minuten wandelen. Let wel op: deze pont brengt u op het laatst 22:24 terug naar uw reservaat dat Amsterdamse binnenstad heet.

Foodmarkt, Gedempt Hamerkanaal 223, naast de Kromhouthal, vlakbij café/restaurant Stork [http://hallo.jumbo.com/foodmarkt/openingstijden/openingstijden-ams/]
Geopend: 8-21 uur
, gratis WiFi, gratis stopcontacten

 

Vincent Kompier vers